arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۰۳۷۳
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۰ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳

 یدیعوت آحارونوت: در مذاکرات قاهره، در مورد موضوع محور فیلادلفیا به هیچ توافقی دست پیدا نشده / مذاکرات در "یک لحظه بحرانی" قرار دارد؛ اگر نتانیاهو انعطاف نشان ندهد، توافقی حاصل نخواهد شد / العربیه: مصر پیشنهاد اسرائیل برای ماندن در محور فیلادلفیا حتی با تعداد کم را رد کرده و به هیأت اسرائیلی تاکید کرده هرگونه نظارت تل آویو بر این محور را رد می‌کنیم

 یدیعوت آحارونوت به نقل از یک منبع آگاه می گوید: در مذاکرات قاهره، در مورد موضوع محور فیلادلفیا به هیچ توافقی دست پیدا نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 یدیعوت آحارونوت به نقل از یک منبع آگاه می گوید: در مذاکرات قاهره، در مورد موضوع محور فیلادلفیا به هیچ توافقی دست پیدا نشده است.
 
به گزارش «انتخاب»؛ این منبع افزود: طرفین مصری و فلسطینی بر خروج کامل اسرائیل از محور فیلادلفیا اصرار دارند.
 
این رسانه اعلام کرد: اسرائیل در مذاکرات قاهره اعلام آمادگی کرد که نیروهای خود را در محور فیلادلفیا کاهش دهد.
 
این منابع با بیان اینکه وضعیت پیچیده و حساس است و اگر نتانیاهو انعطاف نشان ندهد، توافقی حاصل نخواهد شد گفتند:  پرونده محور فیلادلفیا هنوز باز است و مذاکرات در "یک لحظه بحرانی" قرار دارد.
 
در همین حال منابع العربیه بیان کردند که مصر به هیأت اسرائیلی تاکید کرد که هرگونه نظارت تل آویو بر محور فیلادلفیا را رد می کند.
 
آنها افزودند: مصر پیشنهاد اسرائیل برای ماندن در محور فیلادلفیا حتی با تعداد کم را رد کرد.
 
 کانال ۱۴ اسرائیل نیز می گوید که مصر در مذاکرات قاهره بر خروج ارتش اسرائیل از محور فیلادلفیا  اصرار  کرده است.
 
گفتنی است که محور فیلادلفیا یا محور صلاح الدین در طول مرز میان باریکه غزه و مصر واقع است‌. طول آن ۱۴ کیلومتر است و از دریای مدیترانه در شمال تا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب امتداد دارد. به موجب یکی از بندهای پیمان کمپ دیوید که در سال ۱۹۷۹ میان مصر و اسرائیل امضا شد، محور فیلادلفیا یک منطقه حائل در طول مرز به شمار می آید. تا قبل از عقب نشینی اسرائیل از باریکه غزه در سال ۲۰۰۵، محور فیلادلفیا تحت کنترل اسرائیل بود‌.
 
تا قبل از توافق فیلادلفیا حمل سلاح در محور فیلادلفیا ممنوع بود‌ اما پس از توافق فیلادلفیا که پس از مذاکراتی ۱۸ ماهه در سپتامبر ۲۰۰۵ حاصل شد، به نیروهای مصری اجازه داده شد که با سلاحهای سبک در این منطقه مستقر شوند.
 
تعداد نیروهای مصری در محور فیلادلفیا طبق این توافقنامه، تقریبا ۷۵۰ نظامی گارد مرزی است که به سلاح های سبک مجهز هستند. این نیروها در زمینه مبارزه با تروریسم، ورود غیرقانونی از مرزها و مبارزه با قاچاق فعالیت می کنند.
 
به باور اسرائیل، حماس از طریق آن سلاح و عوامل مسلح را انتقال می‌دهد و حضور امنیتی‌اش در نوار غزه را تامین می‌کند.
نظرات بینندگان